Κάτι νέο κυοφορείται στη Νομική σχολή που όμως μας έρχεται από πολύ παλιά. Πρόκειται για την αλλαγή στο πρόγραμμα σπουδών.
Οι στοχεύσεις και οι κατευθύνσεις είναι ήδη γνωστές…
Θα πρέπει να έχουμε κατά νου ότι η πολιτική που στοχεύει στην υποβάθμιση της καθημερινότητας και στην υποθήκη του εργασιακού μας μέλλοντος περνά όχι μόνο από τα κεντρικά νομοθετήματα που κατά καιρούς προτείνει το υπουργείο (νόμος πλαίσιο, Αξιολόγηση, ΙΔΒΕ-ΔΟΑΤΑΠ, ενσωμάτωση οδηγίας για τα ΚΕΣ κλπ), αλλά περνά και μέσα από καθημερινές αποφάσεις που παίρνονται από Πρυτανείες και Τμήματα και αφορούν τον εσωτερικό των Ιδρυμάτων. Έτσι ένα «παραφορτωμένο» πρόγραμμα εντατικοποιεί σαφώς τους όρους σπουδών ενώ η άμεση ή έμμεση εισαγωγή κατευθύνσεων χτυπά τα επαγγελματικά μας δικαιώματα, κατακερματίζοντάς τα και ρευστοποιώντας τα.
Αυτό όμως που προκαλεί τελικά εντύπωση είναι ο τρόπος με τον οποίο η νέα διοίκηση της σχολής επιχειρεί να ανοίξει το ζήτημα σε ότι αφορά ένα τόσο κομβικό θέμα για την εσωτερική λειτουργία της σχολής μας, όπως είναι αυτό του προγράμματος σπουδών.
Το νέο προεδρείο – ιερατείο της σχολής , ενισχυμένο από τις υπερεξουσίες που τους παρέχει ο νόμος – πλαίσιο και το πρόσφατο «καλοκαιρινό συμπλήρωμά του», αλλά εμφανώς απονομιμοποιημένο στα μάτια μας, καθώς στην εκλογή τους δε συμμετείχε ούτε ένας φοιτητής, έδειξαν ήδη από την πρώτη συνέλευση τμήματος της χρονιάς τον τρόπο με τον οποίο θα κινούνται. Τόσο στο ζήτημα των μεταπτυχιακών όσο και σε αυτό του προγράμματος σπουδών προσπάθησαν να μεταθέσουν τη συζήτηση για τις αλλαγές σε κλειστές ολιγομελείς επιτροπές καθηγητών με ουσιαστικά αποφασιστική αρμοδιότητα. Δηλαδή με την ανοχή του καθηγητικού σώματος, των καθεστωτικών παρατάξεων ΔΑΠ, ΠΑΣΠ, καθώς και εκείνων της επίσημης, διαχειριστικής και θεσμολάγνας αριστεράς (ΔΙΚΤΥΟ, ΠΚΣ) επιχειρείται:
ΝΑ ΜΗΝ ΑΝΟΙΞΕΙ ΚΑΜΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΓΙΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΤΟΣΟ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ ΖΗΤΗΜΑ ΣΤΟ ΕΣΩΤΕΡΙΚΟ ΤΟΥ ΜΟΝΟΥ ΑΡΜΟΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΥΤΑ, ΤΟΥ ΦΟΙΤΗΤΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ!!!
Μια ιστορική αναδρομή… (ή αλλιώς τι φοβούνται και δε βάζουν το ζήτημα στο σύλλογο)
Τελικά το 2004 δεν είναι τόσο μακρινό, καθώς η τότε προσπάθειά των καθηγητών για αλλαγή του προγράμματος σπουδών και εισαγωγή κατευθύνσεων βρήκε ανάχωμα στις δυναμικές διεκδικήσεις μας και τελικά η τότε απόπειρα διάσπασης του πτυχίου μας ανατράπηκε! Την καθολική μας αντίδραση επομένως είναι που φοβούνται και πάνε να περάσουν τις όποιες αλλαγές στα μουλωχτά. Μα ήδη το φοιτητικό σώμα με πρωτοβουλία της ΡΑΠαΝ-ΣΑΦΝ έδειξε στην πρώτη συνέλευση τμήματος της χρονιάς ότι δε υποτάσσεται στους εκβιασμούς , και αποτρέψαμε με μαζική παράσταση διαμαρτυρίας τη διαχείριση του ζητήματος από μια παρά-επιτροπή καθηγητάδων με αποφασιστικό ρόλο.
Η αντίληψή μας σε σχέση με το πρόγραμμα σπουδών.
Σε αντίθεση με τη ΔΑΠ που προωθεί την αναδιαμόρφωση του Προγράμματος σπουδών με ατομικά ερωτηματολόγια λειτουργώντας αντιπαραθετικά με το φοιτητικό σύλλογο,
Σε αντίθεση με άλλες δυνάμεις της αριστεράς(πχ ΔΙΚΤΥΟ) που θεωρούν ότι η επαρκής κάλυψη του επιστημονικού αντικειμένου μετριέται με τον αριθμό των σελίδων της ύλης και που δεν διστάζουν είτε να υιοθετήσουν κατά καιρούς τον πυρήνα των κυβερνητικών μεταρρυθμίσεων (ΒΛ ΛΙΣΤΑ ΣΥΓΓΡΑΜΜΑΤΩΝ) , είτε να ζητούν όχι μόνο τη διατήρηση των συνθέσεων αλλά και την ενίσχυση τους,
Σε αντίθεση με λογικές συνδιαχείρισης και συνδιοίκησης εντός του πανεπιστημίου ,
Εμείς θεωρούμε οτί :
1 Το παραφορτωμένο πρόγραμμα σπουδών ( Με συνθέσεις που δεν είναι παρά η επανάληψη ήδη διδαχθέντων μαθημάτων με χαώδη ύλη) κινείται στην κατεύθυνση έντασης των όρων σπουδών και εθίζοντας μας σε ένα διαρκές τρέξιμο μας προέτοιμάζει για αντίστοιχους όρους στην αγορά εργασίας.
2 Η εισαγωγή κατευθύνσεων διασπά το πτυχίο μας , δημιουργεί όρους για την εμπέδωση της ατομικής διαπραγμάτευσης εργαζόμενου-εργοδότη, μας κάνει ως μελλοντικούς εργαζομένους έρμαιους στις διαθέσεις της αγοράς.
3 Μόνος αρμόδιος για κάθε πρόταση σε σχέση με το Πρόγραμμα σπουδών είναι ο φοιτητικός σύλλογος με βάση τις αποφάσεις των οργάνων του και τα κεκτημένα του.
4 Το παρόν καθεστώς της άσκησης είναι νομιμοποιημένη κακοπληρωμένη και ανασφάλιστη εργασία της οποίας η ενσωμάτωση στο πτυχίο θα διασφάλιζε καλύτερους εργασιακούς όρους και πλήρη εποπτεία του επαγγελματικού αντικειμένου στο πλαίσιο των σπουδών.
5 Το ισχύον καθεστώς των μαθημάτων υποχρεωτικής επιλογής είναι αναγκαίο να διατηρηθεί καθώς διασφαλίζει ότι δε θα υπάρχει de facto εξειδίκευση, που βάζει τους όρους για μελλοντική εισαγωγή κατευθύνσεων.
ΚΑΜΙΑ ΑΛΛΑΓΗ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ ΣΠΟΥΔΩΝ ΣΕ ΜΙΑ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ ΔΙΑΣΠΑΣΗΣ ΤΟΥ ΠΤΥΧΙΟΥ, ΑΠΟΣΤΟΙΧΙΣΗΣ ΚΑΙ ΚΑΤΑΚΕΡΜΑΤΙΣΜΟΥ ΤΩΝ ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ ΚΑΙ ΠΕΡΕΤΑΙΡΩ ΕΝΤΑΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗΣ.
ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΤΩΝ ΣΥΝΘΕΣΕΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΟΠΤΙΚΑ ΕΝΣΩΜΑΤΩΣΗ ΤΗΣ ΑΣΚΗΣΗΣ ΣΤΟ ΠΤΥΧΙΟ