Δευτέρα 9 Μαρτίου 2009

ήταν μία εξεταστική που...

Τελείωσε, επιτέλους, και η φετινή χειμερινή εξεταστική περίοδος, η πιο εντατικοποιημένη περίοδος του ακαδημαϊκού έτους, την οποία δυσχαιρένουν ακόμα περισσότερο τα συχνά φαινόμενα καθηγητικής αυθαιρεσίας και οι σκληροί όροι εξέτασης και επιτήρησης. Την εικόνα των αγχωμένων φοιτητών, της ήρεμης σχολής και των απονεκρωμένων συλλογικών διαδικασιών του συλλόγου θα αντικαταστήσει και πάλι η εικόνα της σχολής ζωντανής, γεμάτης από φοιτητές ενεργούς και με διάθεση για οποιαδήποτε κοινωνικοπολιτική κουβέντα και διάλογο.

Σε καμία περίπτωση, ωστόσο δεν πρέπει να αποσιωπούνται τα ...παρατράγουδα της φετινής εξεταστικής, αλλά ακριβώς να αναδεικνύονται, ώστε να μην ενσωματώνονται προς μια συνολικότερη πιο αντιδραστική κατεύθυνση της σχολής και δυσχέρανση των όρων φοίτησης αλλά και για να καταδεικνύεται το γεγονός πως η μόνη απάντηση απέναντι στους σκληρούς όρους εξέτασης είναι η αδιαμεσολάβητη, άμεση αντίδραση του κάθε φοιτητή την ώρα και στο αμφιθέατρο της εξέτασης.


οι επιτηρητές ξεσάλωσαν...

Και σε αυτή, λοιπόν, την εξεταστική δεν έλειψαν τα γνωστά πια σε όλους μας φαινόμενα αυθαιρεσίας και αυταρχισμού των επιτηρητών και καθηγητών απέναντι στους ανυποψίαστους φοιτητές: οι επιτηρητές να στέλνουν εκδρομές ολόκληρα αμφιθέατρα από αίθουσα σε αίθουσα, να αλλάζουν θέσεις σε φοιτητές, να συνοδεύουν εξεταζόμενους στην τουαλέτα, ενώ το κλιμα στα προφορικώς εξεταζόμενα μαθήματα να έχει γίνει πιο απάνθρωπο με την προσβλητική στάση και τις παράλογες απαιτήσεις των καθηγητών-αυθεντία να προκαλεί ακόμα περισσότερο άγχος και ένταση στους εξεταζομένους.

Είναι φανερό πως το ασφυκτικό αυτό πλαίσιο, μέσα στο οποίο συνδυάζονται οι παγιωμένοι πλέον σκληροί όροι εξέτασης και επιτήρησης με το εντατικό διάβασμα και την αποστήθιση της αχανούς ύλης των συγγραμμάτων της νομικής, γνώσεων δηλαδή αποσπασματικών, που γρήγορα ξεχνιούνται, αφού δεν έχουν καμιά σύνδεση με κάποια συγκεκριμένη κοινωνική πρακτική, δεν μαρτυρά τίποτα άλλο πέρα από το πλαίσιο που θέλουν να διαμορφώσουν για ολόκληρη τη φοιτητική καθημερινότητα. Με τελικό στόχο την εμπέδωση του από τον κάθε φοιτητή, την εντατικοποίηση των σπουδών, την πειθάρχηση του φοιτητικού σώματος και την πάταξη κάθε συλλογικής αντίστασης εν τη γενέσει.


φάνηκε τί πραγματικά είναι η λίστα συγγραμμάτων...

Μέσα σε αυτές τις κατευθύνσεις κινούνταν και η περιβόητη λίστα συγγραμμάτων, η οποία εφαρμόσθηκε από φέτος και στη σχολή μας. Μετά την φετινή εξεταστική διαψεύδεται πλέον καάθε υπερήφανος απολογητής της συγκεκριμένης ρύθμισης, ενώ μετά τις δυσκολίες τις οποίες η διάταξη αυτή δημιούργησε στους όρους εξέτασης απογυμνώνεται από κάθε δημοκρατικοφανή μανδύα με τον οποίο περιβαλλόταν. Αρχικά, λόγω της εφαρμογής της λίστας συγγραμμάτων οι φοιτητές της νομικής πήραν βιβλία μια ανάσα πριν την έναρξη της εξεταστικής, γεγονός που περιόρισε τον διαθέσιμο χρόνο και ενέτεινε τους ρυθμούς διαβάσματος.

Επιπλέον, κατέστη σαφώς πως στα σχέδια του υπουργείου δεν ήταν να μας κάνει καλύτερους επιστήμονες αλλά ακριβώς μέσα από την χάωση της ύλης και τα απροσδιόριστα, εν τέλει, θέματα των εξετάσεων να εκβιάσει την υποχρεωτική παρακολούθηση των παραδόσεων από τους φοιτητές, να δυσχεράνει τους όρους φοίτησης και εξέτασης. Και αυτό αποδεικνύεται περίτρανα από μαθήματα, στα οποία οι καθηγητές ζητούσαν τρία διαφορετικά θέματα από τρία διαφορετικά συγγράμματα, από τα οποία μοιραζόταν μόνο το ένα δωρεάν (π.χ. γενική πολιτειολογία).


παλιοί γνώριμοι υπολόγιζαν... χωρίς τον ξενοδόχο...

Παρ' όλα αυτά, διά της απουσίας του φαίνεται να έλαμψε ο πάλαι ποτέ συνήθης ύποπτος των εξεταστικών περιόδων κ. Ρούσσος. Το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα καθηγητικής αυθαιρεσίας, ο άνθρωπος που ανάγκαζε σε προφορικές εξετάσεις, που προσέβαλε εξεταζομένους, δημιουργούσε κλίμα αφόρητης ψυχολογικής πίεσης, έκοβε φοιτητές στη βάση ''αντικειμενικών'' κριτηρίων όπως η καταγωή τους ή τα πολιτικά τους φρονήματα και δεν δίστασε να καταλύσει το άσυλο φέρνοντας μαζί του μπράβους, δεν μπαινοβγαίνει πια ανενόχλητος στη σχολή. Μετά τις πιέσεις που δέχτηκε το τμήμα των καθηγητών από τις δυναμικές κινητοποιήσεις του συλλόγου μας ο κ. Ρούσσος δεν θα εξετάσει ξανά μάθημα στη σχολή ενώ επίκειται και η διαδικασία αποπομπής του.

Και ενώ ο Ρούσσος προσπάθησε να επανανομιμοποιήσει την παρουσία του στη σχολή σε συνθήκες αποδιάρθρωσης του Συλλόγου βγάζοντας ανακοινώσειθς για προφορικές εξετάσεις στο Αστικό και στο Κληρονομικό, μετά από παρέμβαση στο Τμήμα καθηγητών και διαμαρτυρίες των φοιτητών, ο Ρούσσος δεν εξέτασε ενώ έμαθε πια ότι οι νίκες που ο Σύλλογος πετυχαίνει περιφρουρούνται και διασφαλίζονται.

Φυσικά, η νίκη αυτή είναι σπουδαία και καταδεικνύει το δρόμο για την αντιμετώπιση κάθε απειλής προς τα φοιτητικά συμφέροντα και κεκτημένα. Είναι σπουδαία γιατί αναίρεσε τον κυρίαρχο ρόλο του καθηγητή στην εκπαιδευτική διαδικασία, το πώς δηλαδή αυτός σαν απόλυτη αυθεντία και εξουσιαστής των πάντων έχει τον απόλυτο έλεγχο και επιτήρηση και πως οι δικές του απαιτήσεις (και τρελές ιδιαιτερότητες πολλές φορές) έρχονται να καθορίσουν την επιτυχία των φοιτητών στην εξεταστική, στην λήψη του πτυχίου τους. Δεν ενσωματώσαμε τα τρομοκρατικά και ρατσιστικά χτυπήματα του Ρούσσου και δείξαμε σε κάθε επίδοξο συνεχιστή της παράδοσης του Ρούσσου πως και η δικιά του καρέκλα μπορεί να τρίζει.

Είναι επίσης σπουδαία νίκη γιατί δείχνει πως με την ενεργοποίηση του συνόλου των φοιτητών και την έμπρακτη υπεράσπιση των συμφερόντων τους από τους ίδιους και όχι από την ανάθεσή της σε πολιτικές δυνάμεις και φοιτητοπατέρες (άλλωστε ήταν τραγική η απουσία και η σιωπή των υπολοίπων παρατάξεων σχετικά με διάφορα ζητήματα, όπως του Ρούσσου, για τη λίστα συγγραμμάτων κ.α.) είναι δυνατό να επιτευχθούν απτές υλικές νίκες.


Τους ανθρώπινους ρυθμούς σπουδών και εξέτασης υπερασπίζεται δυναμικά το φοιτητικό κίνημα εδώ και πολλά χρόνια. Είναι σαφές πως σε κάθε προσπάθεια άρσης των κεκτημένων δικαιωμάτων των φοιτητών, δυσχέρανσης της φοιτητικής καθημερινότητας, εντατικοποίησης των σπουδών, πειθάρχησης του φοιτητικού σώματος, θα μας βρίσκουν αντιμέτωπους με όπλο τις συλλογικές διαδικασίες, τις δυναμικές μορφές πάλης μας.

Ρ.Α.Πα.Ν. - Σ.Α.Φ.Ν.